Duygu Erdoğan – Faturaların tahsilatı için sahte ödeme noktaları yeniden yayılmaya başladı. İstanbul’da başta elektrik, su ve internet olmak üzere fatura tahsilatı yapan bu noktalarda vatandaşa ödeme makbuzu bile düzenleniyor. Bulundukları bölgede en fazla üç ay süre kalan bu sahte merkezler, çoğunlukla ilk ödemeleri yapıyor. Bu şekilde güven kazandıktan sonra diğer bir iki ay süresince ise vatandaşları oyalıyorlar. Ödenmemiş faturasını sormaya gelen vatandaşlar bir süre boyunca, ‘sistemlerinde sorun var ödeme düşecek’ diye geçiştirilirken, aradan geçen sürede yüzlerce kişiden nakit bedeller toplayarak ortadan kayboluyorlar. İstanbul Beyoğlu’nda iki noktada ve Kağıthane’de bir tahsilat yapan dükkanda önceki gün ödemesini sormaya gelenler kapalı kapılarla karşılaştı. Kilitli kapılar ardında dükkanların boşaltıldığı da görülüyordu. Kısa süre içinde dolandırıldıklarını anlayan vatandaşlar, ellerinde sahte ödeme makbuzları ile kaldı.
Ek işlem ücretine dikkat
Yetkisiz bu fatura tahsilat noktalarını ele veren başlıca özellikleri ödeme esnasında fatura bedeli dışında ek işlem ücreti talep etmeleri. Ancak bu başlı başına bir gösterge de olmuyor, çünkü bazen de güven sağlamak için işlem ücreti almıyorlar. Bu sayede tüketiciler birbirine tavsiye de edebiliyor. Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, vatandaşların öncelikle bilinen yerlerde ödeme yapmalarını, ödeme noktası tabelalarına aldanmadan yetkili kurumların ve BDDK’nın sitesi üzerinden buraların kontrol edilmesini öneriyor. Fatura ödeme işlemi yapıldıktan sonra en geç bir gün sonra faturanın ödenip ödenmediğine bakılması gerektiğini kaydeden Ağaoğlu, “Eğer ödeme yapılmadıysa hemen kolluk kuvvetlerine başvurulmalı. Yetkili ödeme noktalarında ödemeler saniyesinde yapılıyor. Herhangi bir bahane ile beklemeye aldanılmasın” dedi.
Nelere dikkat edilmeli?
1- Yetkili ödeme noktaları genel itibarıyla bankalar ve PTT olarak belirlenmiştir. Elektronik para kuruluşları ve yetkili ödeme kuruluşları da kullanılabilir.
2- BDDK internet sayfasında yayımlanan yetkili kuruluş listeleri kontrol edilebilir.
3- Halihazırda yetki belgesi verilmiş bulunan CK Elektrik ödeme noktalarının güncel listesi de şirket internet sitesinde (www.ckbogazici.com.tr) düzenli olarak yayınlanıyor.
4- Bu merkezlerin dış cephesinde BDDK logosu, ödeme kuruluşunun logosu, 10 haneli temsilci kodu ve karekodun yer verildiği etiketlerin bulunması gerekiyor.
5- CK Enerji Boğaziçi Elektrik Avrupa yakasında sayıları 115’i bulan Müşteri İşlem Merkezi (MİM) ve 13 adet Müşteri Hizmet Merkezi (MÜHİM) ile tüketicilere tahsilat ve abonelik işlemi yapıyor.
Dolandırıcılar internette de etkin
Yetkisiz ödeme noktalarının oluşturabileceği sorunlara karşı tüketicileri düzenli olarak bilgilendirmeye özen gösterdiklerini belirten CK Enerji Boğaziçi Elektrik Genel Müdürü Ali Erman Aytac, “Daha çok mahalle aralarında bir masa, bir sandalye ile kurulan faturasını ödeyeceği kurum ile anlaşması ve lisansı bulunmayan ‘yetkisiz ödeme noktaları’ tüketiciler için büyük risk oluşturuyor. Fatura başına belli bir ücret de ‘tahsilat bedeli’ alan ve korsan olarak da ifade edilen bu noktalara karşı tüketicilerin dikkatli olması, ileride mağduriyet yaşanmaması için çok önemli. Ödeme merkezine fatura yatırırken ek ücret alınıyorsa, tüketici orada bir yetki sorunu olduğunu anlayabiliyor. Yetkisi olmadığı halde tahsilat yapan bu noktalarda tüketiciye verilen makbuzun da yasal bir geçerliliği bulunmadığını belirtmek isterim” dedi.
Son yıllarda bu sahte ödeme merkezlerinin çeşitli isimlerle internet siteleri üzerinden de fatura tahsilatı yapmaya çalıştığını anlatan Aytac, “Bu internet siteleri, fatura başına çok yüksek komisyon bedelleri talep ettikleri işlemler sırasında kişisel kimlik bilgileri ve kredi kartı bilgilerini de alıyorlar. Bu durum tüketicileri yüksek komisyonların yanı sıra bilgilerinin çalınması, kredi kartlarının kötü niyetli olarak kullanılması gibi tehditler ile de karşı karşıya bırakıyor” diye konuştu.